در حالی که تعدادی از مکاتب فکری زیست محیطی – از جمله بوم شناسی اجتماعی، محیط زیست با ایدۀ نهضت حمایت از حقوق زنان، مارکسیسم بومشناختی، زیست آنارشیسمی و محیط زیست با نگرش منطقهای – تلاش کردهاند مسائل اجتماعی را به دغدغهای در خصوص محیط زیست پیوند بزنند، اخلاق زیست محیطی به عنوان رشتهای آکادمیک تمایل به تمرکز محدودتر بر اخلاقی دارد که یا مرتبط با تغییرات در ارزشهاست یا مرتبط با رفتار شخصی است یا مرتبط با روشهای مختلفی است که در آنها ممکن است به طبیعت ارزش داده شود. چیزی که جایش خالی است چارچوبی است که در آن بتوان به دغدغههای فردی، اجتماعی، و محیطی نه جدا از یکدیگر بلکه بر اساس روابط متقابل آنها نگاه کرد. در این کتاب، ایوانف قصد دارد دقیقاً چنین چارچوب فلسفی را بسازد، چارچوبی که در آن مسائل اخلاقی مربوط به تعاملات بین خود، جامعه، و طبیعت را میتوان در رشتهها و از دیدگاههای مختلف مورد بحث قرار داد. مسئلۀ محوری مطالعه او این است که تا چه حد دیدگاهی که قائل به دوگانگی است در رابطۀ بین طبیعت و فرهنگ -دیدگاه تداوم یافتۀ نامطلوبی که در بحثهای جاری بین رویکردهای انسانمحور در مقابل رویکردهای بوممحور به اخلاق زیستمحیطی نزدیک میشود- ممکن است از طریق اتخاذ دیدگاهی تعاملی که درک پویاتر و تکاملی تری از نحوۀ تعامل انسان با محیط طبیعیاش ارائه میدهد غالب شود. برخلاف رویکردهای انسانمحور به اخلاق محیطی، که اغلب نگرانیهای بشری را بر حفظ محیطزیست برتری میدهند، و برخلاف برخی رویکردهای بوممرکزی، که تأکید بیشتری بر حفظ محیطهای طبیعی دارند تا برآوردن نیازهای انسانی، رویکرد تعاملی میکوشد تا همزیستی بیشتر و حالتهای تعارضی کمتری بین فرهنگهای انسانی و محیطهای طبیعی ایجاد کند، تعاملی که امکان شکوفایی هر دو را فراهم می کند.
While a number of schools of environmental thought — including social ecology, ecofeminism, ecological Marxism, ecoanarchism, and bioregionalism — have attempted to link social issues to a concern for the environment, environmental ethics as an academic discipline has tended to focus more narrowly on ethics-related either to changes in personal values or behavior or to the various ways in which nature might be valued. What is lacking is a framework in which individual, social, and environmental concerns can be looked at not in isolation from each other, but rather in terms of their interrelationships. In this book, Evanoff aims to develop just such a philosophical framework — one in which ethical questions related to interactions between self, society, and nature can be discussed across disciplines and from a variety of different perspectives. The central problem his study investigates is the extent to which a dichotomized view of the relationship between nature and culture, perpetuated in ongoing debates over anthropocentric vs. ecocentric approaches to environmental ethics, might be overcome through the adoption of a transactional perspective, which offers a more dynamic and coevolutionary understanding of how humans interact with their natural environments. Unlike anthropocentric approaches to environmental ethics, which often privilege human concerns over ecological preservation, and some ecocentric approaches, which place more emphasis on preserving natural environments than on meeting human needs, a transactional approach attempts to create more symbiotic and less conflictual modes of interaction between human cultures and natural environments, which allow for the flourishing of both.
Title: Bioregionalism and Global Ethics: A Transactional Approach to Achieving Ecological Sustainability, Social Justice, and Human Well-being
Author: Richard Evanoff
Publisher: Routledge, 2010
ISBN: 1136910352, 9781136910357
Length: 300 pages
Subjects: Nature, Environmental Conservation & Protection
Philosophy, Ethics & Moral Philosophy
Evanoff, Richard (2010). Bioregionalism and Global Ethics: A Transactional Approach to Achieving Ecological Sustainability, Social Justice, and Human Well-being. Oxford: Routledge.