دکتر موسی اکرمی. قسمت دوم
بر هر دو روایت قاعده زرین اخلاق در بیان کانت اشکالاتی وارد شده است. در نظر کانت این اخلاق برای موجود خردمند وضع شده است، اعم از انسان زمینی و انسان غیرزمینی، یعنی انسان استعلایی. حال که ما به آرمان اخلاق جهانی بر روی این زمین دست پیدا نمیکنیم و حتی به عدالت اجتماعی که لایه پایینتر اخلاق است هم نمیرسیم، پس باید راه حلی عرضه کنیم که به هدف و آرمان اخلاق جهانی دست پیدا کنیم. انسان آرمانی کانت گویا در خلأ به سر میبرد و باید از انسانی در عالم واقع سخن گفت. راه تحقق اخلاق جهانی راهی نیست جز تشکیل یک کشور واحد جهانی بدون مرزهای جغرافیایی و بدون هر گونه ملی گرایی.
دکتر موسی اکرمی با باور به لزوم رعایت اصل زرین اخلاقی، تحقق ان را در جوامع مبتنی بر انواع تبعیضهای گریزناپذیر در ساختارهای مبتنی بر مالکیت های خصوصی بزرگ بر زمین و ابزارهای تولید ناممکن می داند. ازاین رو او در کتاب قانون اساسی زمینشهر کوشیده است ضمن بیان مبانی نظری لازم برای ایجاد جامعه واحد جهانی، صورتبندی اقتصادی-اجتماعی و ساختار سیاسی-اداری درخور برای زیست بهینه انسانها و ایجاد زمینه مناسب برای تحقق اخلاق جهانی را عرضه کند.