نوشته های مرتبط
6 دیدگاه
حمیدرضا زجاجی

باسلام وعرض ادب و احترام خدمت سرور گرامی دکتر سعید عدالت نژاد
ابتکار سایت اخلاق جهانی بسیار جالب و ارزشمندو ضرورت آشنایی به این آرمان اخلاق جهانی قهرا موجب تکامل معنوی عقلانی راجع به سبک زندگی بهتر برای آحاد جامعه خواهد شد ضمن تشکر وسپاس آرزوی موفقیت از خداوند متعال برای شما مسئلت دارم با تجدید ارادت

لئا دانیالی

سلام
بسیار از راه‌اندازی این سایت و شنیدن گفتار اصلی لذت بردم و خوشحال شدم،
سوالی که برایم ایجاد شده این است که تفاوت بنیادین اخلاق جهانی با سکولاریسم چیست؟

سردبیر

سلام، ممنون از توجهتان. مرادتان شباهت بین اخلاق جهانی و اخلاق سکولار است. از یک دیدگاه شبیه یکدیگرند اما با این تفاوت که در التزام به اخلاق جهانی هویت دینی فرد منتفی نمیشود، هر کس با هر دینی میتواند داوطلبانه ارزشهای اخلاق جهانی را بپذیرد، اما در اخلاق سکولار فرد التزام به دینی ندارد و از مرحلۀ دینداری عبور کرده است.

****************

سلام و عرض ادب خدمت استاد ارجمند دکتر عدالت نژاد
بحث اخلاق سکولار یه مبحث ذاتی هست یعنی خوبی و بدی ذاتا میگیم خوبه یا ذاتا میگیم بد و منشا آن هم به معتزلیان برمی گرده حلا بگذریم بحت اخلاق جهانی چه تفاوتی با اخلاق دینی داره که هر دو التزام به دین هستند؟
ممنون میشم

سردبیر

سلام بر شما
احتمالا مرادتان حسن و قبح عقلی نزد معتزلیان قدیم و جدید است. بله آنها خوبی و بدی افعال و اندیشه ها را ذاتی آنها میدانند. اما هم در معنا و تشخیص “ذاتی” و هم در معنای “عقل” تشکیکهای فراوان شده است تا جایی که ذاتگرایان امروزه با انبوهی سؤال مواجهند و البته پاسخهایی داده اند که چندان قانع کننده نیست.
اما تفاوت اخلاق جهانی را با اخلاق دینی در بخش سوالهای مکرر گفته ایم (آنجا را ببینید). تفاوت در مبنای التزام به کار و اندیشه خوب است. در اخلاق دینی مبنای نهایی یا به زبان ساده مثلا چرا نباید دروغ بگویم “امر خدا یا امر فرستادۀ خداست”، اما در اخلاق جهانی مبنای نهایی “انتخاب آزاد فرد بر اساس عقلانیت” است. فرد یا جامعۀ ملتزم به اخلاق جهانی این سبک از زندگی را انتخاب کرده اند. حال انتخابشان ممکن است دلیلهای مختلف عقلی و فرهنگی یا اجتماعی داشته باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *